www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

شرکت مهندسی فراز تصفیه وارد کننده دستگاه های آب قلیایی می باشد .

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

پکیج تصفیه فاضلاب


در این مقاله می خواهیم به معرفی روش های بیولوژیکی که تصفیه فاضلاب صنعتی صورت می گیرد بپردازیم  .

روش های تصفیه فاضلاب صنعتی عبارتند از :

1- تصفیه فاضلاب به روش SBR (Sequencing Batch Reactor)

2- تصفیه فاضلاب به روش RBC (Rotating Biological Contactor)

3- تصفیه فاضلاب به روش MBR (Membrane Biological Reactors)

4- تصفیه فاضلاب به روش MBBR (Moving Bed Biofilm Reactors)

5- روش IFAS (Integrated Fixed Film Activated Sludge)

حال در این قسمت به صورت  جزئی در مورد هر یک از این روش های تصفیه فاضلاب توضیح داده شده است

1- تصفیه فاضلاب به روش SBR (Sequencing Batch Reactor)

درواقع این روش ترکیب مخازن هوادهی و ته ‌نشینی به ‌صورتی است که فرآیند های هوادهی و ته‌نشینی به‌طور متناوب و در زمان‌های متوالی انجام گیرد. درحقیقت با تغییراتی در روش لجن فعال، روش مناسب‌تری برای تصفیه فاضلاب ایجاد می‌شود؛ زمانی‌که دبی ورودی فاضلاب به سیستم تصفیه ناچیز باشد، ایجاد واحدهای هوادهی و ته‌نشینی مجزا و مستقل تنها موجب افزایش هزینه تصفیه فاضلاب می‌گردد.

 

2 - تصفیه فاضلاب به روش RBC (Rotating Biological Contactor)

در این روش میکروارگانیسم‌ها به‌جای تعلیق در فاضلاب درحال تصفیه، روی صفحاتی گردان و نیمه‌مستغرق در فاضلاب رشد و فعالیت می‌کنند. بنابراین برخلاف روش‌های مبتنی بر لجن فعال که میکروارگانیسم‌ها در فاضلاب درحال تصفیه معلق هستند و مقدار قابل ملاحظه‌ای انرژی صرف عمل هوادهی می‌شود، میزان انرژی مصرفی در اینن روش کاهش می‌یابد. پس در شرایطی که هزینه تأمین انرژی مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب بالا باشد می‌توان از این روش استفاده نمود.

 

3 - تصفیه فاضلاب به روش MBR (Membrane Biological Reactors)

در روش غشایی (MBR) که امروزه یکی از پیشرفته ‌ترین روش‌های تصفیه فاضلاب است، عمل جداسازی میکروب‌ها توسط غشا انجام می‌گیرد. با استفاده از غشاهایی که در درون رآکتوری بیولوژیکی نصب می‌شوند دیگر نیازی به سیستم‌های ته ‌نشینی و فیلتراسیون نیست و همین غشاها عمل جداسازی لجن از فاضلاب تصفیه‌شده را انجام می‌دهند. استفاده از غشا موجب افزایش بازدهی فرآیند تصفیه فاضلاب در فضای کم می‌شود، به ‌گونه‌ای که کیفیت فاضلاب تصفیه‌شده از استانداردهای مرجع برای بازیابی فاضلاب تصفیه‌شده در شبکه آب‌های سطحی نیز بیشتر است.

 

4 - تصفیه فاضلاب به روش MBBR (Moving Bed Biofilm Reactors)

استفاده از آکنه‌ هایی که در مخزن هوادهی شناور هستند اساس سیستم MBBR را تشکیل داده است. بیوفیلم یا لایه میکروبی، بر روی آکنه‌های غوطه‌ ور رشد کرده و توده بیولوژیکی شناور در محیط فاضلاب را شکل می‌دهد. همین توده بیولوژیکی است که عمل تجزیه مواد آلی و در نهایت تصفیه فاضلاب را به‌عهده دارد. این روش برای حذف BOD، COD و نیتروژن بسیار مؤثر است.

 

5 - روش IFAS (Integrated Fixed Film Activated Sludge)

این روش که ترکیبی از فرآیندهای لجن فعال و MBBR می‌باشد؛ با کاربرد روش لجن فعال با قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار زیاد در بستر ثابت با مقاومت بالا در مقابل شوک بار آلی و بیولوژیکی فاضلاب، می‌توان راندمان بسیار بالایی را برای این سیستم فراهم ساخت.

  • ۹۵/۱۲/۰۴
  • آب iWater

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی