www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

شرکت مهندسی فراز تصفیه وارد کننده دستگاه های آب قلیایی می باشد .

کلمات کلیدی

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تصفیه آب با فیلترشنی

 پکیج تصفیه فاضلاب

فیلترهای شنی تحت فشار ساخت این شرکت می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد :

1- فیلتراسیون آب های سطحی جهت مصارف آشامیدنی و صنعتی

2- فیلتراسیون آب برگشتی برج های خنک کن

3- فیلتراسیون نهایی پساب های صنعتی و انسانی

4- فیلتراسیون آب استخر

5- حذف مزه نامطبوع ، رنگ آب و دی کلریناسیون

6- فیلتراسیون بعنوان آخرین مرحله تصفیه فیزیکی در تصفیه خانه ها

کنترل فیلترهای شنی تحت فشار ساخت این شرکت می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک باشد .

ساختمان فیلترها

فیلترهای تحت فشار از ورق فولادی با جوشکاری از داخل و خارج مطابق با استاندارد   ASME ساخته می شود . تجهیزات هر فیلتر عبارت است از :

درب محدب تحتانی و فوقانی با شعاع انحنای برابر قطر مخزن ، دو عدد دریچه ی بازدید ، پایه های فلزی قابل نصب بر روی فونداسیون در مورد فیلترهای قائم و پایه های بتونی جهت استقرار فیلترهای افقی ، کف فیلتر بر حسب اندازه فیلتر از صفحات فولادی  یا کلکتور فولادی تشکیل یافته که بر روی آن ها تعداد کافی نازل پلاستیکی ( حداقل 50 عدد به ازای هر مترمربع سطح فیلتر ) تعبیه می گردد . بستر شن سیلیسی یا کربن اکتیو بر روی یک لایه محافظ قرار می گیرد

چگونگی دانه بندی بستر شنی صاف کننده ، متشکل از شن سیلیسی متبلور با درجه خلوص 98 درصد بر حسب موارد استفاده و خصوصیات فیزیکی آب ، تعیین می گردد . در جلوی هر فیلتر یک شبکه لوله فولادی با اتصالات فلنچ دار یا جوشی با شیر آلات مربوطه در اندازه مناسب مجهز به شیر ، لوله هواگیری و مانومتر نصب می گردد . جهت جلوگیری از خورندگی کلیه سطوح مجاور با مایع پس از سند بلاستینگ با دو لایه رنگ اپوکسی و کلیه سطوح مجاوربا هوا پس از سند بلاستینگ با یک لایه رنگ ضد زنگ و دو لایه رنگ روغنی پوشش داده می شود ، ارتفاع مستقیم کلیه فیلترهای شنی قائم 150 سانتی متر و قطر فیلترهای افقی 250-240 سانتیمتر می باشد . در فیلترهای افقی آب ورودی و آب حاصل از شستشو از طریق یک کانال فلزی طولی تقسیم یا جمع آوری می گردد در فیلترهای  قائم این عمل توسط کانال شعاعی متصل به بدنه صورت می پذیرد . در واحد های کوچک جهت کاهش ظرفیت پمپ های شستشوی معکوس و بلوئرها می توان فیلترهای افقی را به دو بخش جداگانه تقسیم و از میزان سرمایه گذاری اولیه کاست .

بهره برداری

فیلترهای تحت فشار ساخت شرکت مهندسی فراز تصفیه با حداکثر بهره برداری از سطح فیلتراسیون طراحی گردیده اند و با وجود سیستم جمع آوری یکواخت در کف هر فیلتر ، حداقل افت فشار و بهترین خطوط جریان هیدرولیکی در تمام فضای آن ایجاد می گردد . با گذشت زمان فیلتراسیون و بر حسب میزان کدورت و مواد معلق موجود در آب ، تدریجاً میزان افت فشار در فیلتر افزایش می یابد که در صورت ادامه فیلتراسیون ، در لحظه معینی میزان افت فشار به طور ناگهانی به شدن افزایش خواهد یافت که لزوماً باید قبل از وقوع پدیده اخیر ، فیلتر شستشو گردد .

شستشوی معکوس فیلترها

شستشو با هوا :

در صورت لزوم استفاده از هوا جهت شستشوی فیلتر در اولین مرحله صورت می پذیرد .

این عمل سبب جداسازی ذرات جامد از بستر شن و کاهش مصرف آب در پروسه شستشو می گردد .

جهت تامین هوا از دستگاه بلوئر از نوع دوار با ظرفیت مناسب مجهز به فیلتر مکش ، صدا خفه کن ، شیرهای کنترل و یکطرفه و شیر اطمینان استفاده می گردد . لوله ورودی هوا به فیلتر معمولاً در سطحی بالاتر از قسمت فوقانی فیلتر و مجهز به یک دستگاه شیر یکطرفه جهت جلوگیری از ورود آب به بلوئر می باشد .

شستشو با آب :

 ذرات جمع شده توسط بستر شنی در طول مدت فیلتراسیون به وسیله آب شستشو و تخلیه می گردد مسیر ورودی آب شستشو معکوس در جهت عکس آب ورودی به فیلتر می باشد و برای شستشو فیلتر بایستی از آب فیلتر شده استفاده نمود .

مهم ترین موارداستفاده فیلترهای شنی تحت فشار

الف - فیلتراسیون اب های سطحی

اکثر آب های سطحی دارای مواد معلق بوده و قبل از استفاده جهت آشامیدن و مصارف صنعتی بایستی مواد معلق آن حذف گردد ( علاوه بر این ممکن است که مواد معلق در طی پروسه تصفیه حذف مواد کلوییدی یا رنگ در آب ایجاد گردد ) در صورتیکه میزان مواد معلق در حد قابل قبولی باشد ( حداکثر تا 200 میلی گرم در لیتر ) می توان از فیلترهای شنی تحت فشار استفاده نمود و در مواردیکه بار مواد معلق بیش از حد مجاز باشد وجود مخازن ته نشینی اولیه جهت کاهش بار مواد معلق ورودی به فیلتر ضروری خواهد بود و سرعت فیلتراسیون قابل قبول جهت حذف مواد معلق آب های سطحی بین 5 تا 15 متر بر ساعت می باشد .

ب - فیلتراسیون آب استخر ها

آب استخر ها شامل ناخالصی هایی از قبیل مو ، رنگ  مواد جامد و شناور و .... می باشد که حذف ناخالصی های موجود در استخر با سیرکولاسیون دائمی آب استخر و عبور آن از فیلتر های شنی تحت فشار امکان پذیر خواهد بود .

ذرات شناور موجود در آب استخر توسط استرینر حذف گردیده و سایر ذرات معلق پس از عبور آب از فیلترشنی تحت فشار حذف می گردد . سرعت فیلتراسیون آب استخر ماکزیمم 20 متر بر ساعت می باشد .

ج - فیلتراسیون آب برگشتی برج های خنک کن

مواد معلق در مدار برگشتی برج های خنک کن می تواند به بخش های مختلف سیستم صدمه برساند که با استفاده از فیلترهای شنی تحت فشار می توان میزان مواد معلق موجود در آب موار برگشتی برج های خنک کن را به حداقل مقدار رسانید .

د - حذف طعم و رنگ نامطبوع آب و کلرزدایی

با استفاده از کربن اکتیو متبلور در فیلترهای تحت فشار می توان طعم نامطبوع ، رنگ و کلر اضافی موجود در آب را به کمک خاصیت جذب سطحی مناسب کربن اکتیو حذف نمود.

ه - فیلتراسیون نهایی پساب های صنعتی انسانی

اغلب در پساب های خروجی از سیستم های تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی مقداری مواد معلق موجود است که لازم است میزان مواد معلق در این نوع پساب ها جهت مصارف معین به حداقل برسد .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

آب یونیزه


با توجه به استقبال روز افزون خریداران دستگاه یونیزه ، ضروری است انتخاب آن ها بر اساس دقت و توجه بیشتری نسبت به مشخصات فنی و کارکرد هر یک از آن ها ( دستگاه های تصفیه آب قلیایی موجود در بازار ) می پردازیم :

در دو جدول زیر ، مجموعه ای از دستگاه های یونیزه شناخته شده در بازار ایران معرفی و ویژگی های آن ها شرح داده شده است .


1- قیمت دستگاه های آب قلیایی آی واتر :

قیمت های مناسب را می توان در محصولات تایوانی جستجو کرد و در محصولات کره ای ؛ مناسب ترین قیمت ،  iWater-NEXUSمی باشد .

2 –کیفیت پلیت های دستگاه های آب قلیایی آی واتر :

پلیت ها ( صفحات یونیزه کننده ) از جنس تیتانیم با روکش پلاتین می باشند و کیفیت آن ها از نظر ابعاد و تکنولوژی پوشش پلاتین در انواع کره ای ، بهتر از انواع تایوانی است .

البته هر چه تعداد پلیت ها بیشتر باشد اثر کریستالی شدن ریز تر مولکول های آب و محدوده ی وسیع تر pH را انتظار خواهیم داشت .

کیفیت و ابعاد پلیت ها در انواع کره ای از انواع تایوانی بهتر می باشند .

3- فیلتر دستگاه های آب قلیایی آی واتر  :

تعداد فیلتر تاثیر زیادی در یونیزه شدن ندارد . در محصولاتی که دارای دو فیلتر هستند فیلتر اول نقش کاهنده ی کلر ، مواد معلق ، بو و رنگ آب را دارد و فیلتر دوم نقش افزاینده ی مواد معدنی در آب در مناطقی که املاح مواد معدنی پایین است را ایفا می نماید . در شبکه های آب تصفیه شده در ایران ، میزان مواد معدنی در آب معمولاً بالاست و لذا فیلتر دوم چندان کارایی نخواهد داشت و حتی ایجاد افت در فشار آب خواهد نمود . بهترین گزینه استفاده از محصولات با تک فیلتر است که ضمن حذف مواد معلق و کلر ، فشار آب را کمتر کاهش دهد و در هنگام تعویض ، هزینه ی جاری کمتری را بدنبال داشته باشد .

در برخی دستگاه ها پس از رسیدن عمر فیلتر به حدود سه تا چهار هزار لیتر فرمان قطع عملیات یونیزاسیون و یا هشدارهای پی در پی داده می شود که زیاد مطلوب نیست چون کیفیت آب در نقاط مختلف متفاوت بوده و چه بسا بتوان این ظرفیت را تا 12000 لیتر هم استفاده نمود . بنابراین مدل های    iWater – ECO تایوانی،   iWater-NEXUS  و iWater – SHARP  کره ای به این دلیل در بهترین انتخاب ها قرار دارند .

4 –ویژگی های صفحه نمایشگر دستگاه های آب قلیایی آی واتر :

وجود نمایشگر که بتوان در آن عمر فیلتر ، میزان pH و ORPو گذر آب و همچنین سطح قلیایی یا اسیدی انتخاب شده را مشاهده نمود از مزایای هر دستگاه یونیزه ای است که غالباً محصولات تایوانی و کره ای دارای این ویژگی می باشند .

5 –قدرت   دستگاه های آب قلیایی آی واتر  ORP

قدرت منفی ORPبه منظور احیا کنندگی بالا ( عکس اکسیدان ) می باشد که هر چه تعداد پلیت ها بالاتر باشد از شرایط بهتری برخوردار خواهیم بود .

6- تعداد سطح آب قلیایی و اسیدی دستگاه های آب قلیایی آی وانر

هر چه در دستگاه یونیزه آب دارای تعداد سطح قلیایی و اسیدی بیشتری باشیم دارای انعطاف پذیری بیشتری برای مشتری خواهیم بود لذا مدل های iWater – TURBO و iWater – TOP  دارای حداکثر آب های انتخابی در مقایسه با انواع دیگر دستگاه های تولید کننده آب یونیزه قلیایی خواهند بود .

دیگر اطلاعات را می توانید در جداول فوق مشاهده نموده و یا با کارشناسان این شرکت مربوطه با شماره 88400443 مشاوره نمایید .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰


تصفیه فاضلاب

آب به کجا می رود ؟

وقتی هوا تا زیر نقطه ی شبنم خود سرد شود بخار آب موجود در هوا به فاز مایی تغییر شکل می دهد . چگالش وقتی صورت می گیرد که مولکول های آب کنار یگدیگر تجمع یافته و تشکیل قطراتی را می دهند که منجر به خروج رطوبت از هوا می شود . چگالش به چوب ، کاغذ و سایر مواد آسیب می رساند و همچنین موجب تسریع زنگ زدایی فولاد و ور آمدن رنگ می شود . در استخرهای داخلی کلر آمین ها ( که محصول جانبی سیستم کنترل شیمیایی آب استخر هستند ) با رطوبت موجود در هوا ترکیب شده و بر روی سطوح سرد چگالیده می شوند و محلولی غنی از کلراید را تشکیل می دهند که باعث خوردگی اکثر فلزات از جمله بعضی از انواع استینلس استیل می شود . اگر کنترل رطوبت طی طراحی و نظارت بر ساخت استخرهای سرپوشیده مورد بی توجهی قرار گیرد ، مشکلات زیادی بروز خواهند کرد که مهم ترین آن ها بدین قرارند :

وقوع چگالش گسترده و شدید ؛ شکم دادن کاشی های سقفی ، خیس شدن عایقکاری ؛ رشد قارچ و کپک ، خوردگی وسایل بهداشتی ، شکستگی و ترک در مصالح ساختمان و نهایتاً ریزش سازه .

* سطوح سرد

وقتی که هر سطحی تا دمای زیر نقطه شبنم هوای مجاور خود سرد شود ، رطوبت بر روی آن چگالیده می شود . مهم ترین سطوح سرد بالقوه در استخرهای سرپوشیده عبارتند از : دیوارهای خارجی شمالی ، پنجره ها ، چهارچوب های در و پنجره و نورگیرها .

پنجره های تک جداره ، بدنه های فلزی پنجره ها و درها و بستهای سقفی یک پل حرارتی بین هوای سرد خارج و هوای مرطوب داخل ایجاد می کنند . اکثر طراحان لزوم استفاده از شیشه های منعکس کننده ی گرما برای پنجره ها را تشخیص می دهند . بسته به دمای هوای خارج ، دو جداره کردن پنجر ه ها ممکن است کفایت نکند . نکته ی حائز اهمیت این است که اکثر طراحان در مشخصات پنجره ها استفاده از عایق های حرارتی را برای چهارچوب پنجره ها قید نمی کنند . در موارد زیادی دیده شده که خود پنجره ها شفاف و عاری از رطوبتند اما چهار چوب آن ها از رطوبت پوشیده شده است .

اشتباه رایج دیگر در طرح معماری است که نگهدارنده های بالای درها و پنجره ها را از صفحات یا تیره های فولادی انتخاب می کنند که بدون هیچ گونه عایق حرارتی به طور کامل از داخل دیوار عبور داده می شوند .

اکثر استخرهای سرپوشیده دارای حداقل یک درب خورجی اضطراری به سمت بیرون هستند . این درها را باید دقت زیاد انتخاب نمود ؛ عایق های حرارتی برای در و چهارچوب آن ضروری بوده و پنجره آن نیز باید دارای قاب دو جداره باشد . کف درگاه ( آستانه ی در ) و مکانیسم قفل در نیز از مواردی هستند که اغلب به آن ها توجهی نمی شود .

پنجره هایی که رو به بخش های داخلی ساختمان هستند نیز می توانند در معرض چگالش قرار گیرند مخصوصاً اگر سطح پنجره غوطه ور در هوایی باشد که از سیستم تهویه مطبوع واقع بر خارج پنجره بیرون می آید . در اینگونه موارد بهترین کار این است که از پنجره های با قاب دو جداره استفاده شود .

نورگیرها نیز مشابه پنجره ها هستند با این تفاوت که آن ها در مکان بدتری قرار دارند . ازآن جا که هوای گرم و مرطوب به سمت بالا می رود و جریان هوا در قسمت فوقانی ساختمان ممکن است و به خوبی جاهای دیگر نباشد ، سطح رطوبت نزدیک نورگیرها بیش از سایر قسمت ها خواهد بود . بعضی ساختمان ها از نورگیرهای بازشو و یا سقف های متحرک برای تهویه تابستانی بهره می برند که البته آمیزه ای از خوب و بد هستند ؛ زیرا هر چیزی که قابل باز شدن باشد درزبندی آن مشکل تر بوده و همچنین ممکن است دارای مکانیسم هایی باشد که عایقکاری حرارتی آن را دشوار سازد .

به عنوان کمترین کار ، رطوبت گیر را باید طوری با عملکرد این نورگیرها همبسته ( اینترلاک ) کرد که وقتی نورگیرها باز هستند رطوبت گیر بی جهت انرژی مصرف نکند .

هر نوع نورگیری برای یک استخر سرپوشیده مناسب نیست . در صورت لزوم استفاده از نورگیر، طراح باید طرح نورگیرها را به گونه ای انتخاب کند که گردش کافی هوا در سطح آن ها تضمین شود . او حتی باید استفاده از ادوات کمکی محرک هوا برای تامین گردش هوا و جلوگیری از چگالش در سطح نورگیرها را مورد توجه قرار دهد .

*سد بخار

جابجایی رطوبت توسط اختلاف در فشار بخار آب بین دو فضا تعیین می گردد . اگر بخشی از استخر سرپوشیده دارای دیوار ، کف یا سقفی در مجاورت فضاهای داخلی ساختمان باشد . استفاده از سد رطوبت ضروری خواهد بود . به یاد داشته باشید که اختلاف در مقدار رطوبت بین دو فضا می تواند خیلی زیاد باشد و فقط به محیط خارج فکر نکنید !

استخرهای سرپوشیده باید تا حد امکان در برابر بخار نفوذ ناپذیر ساخته شوند . سدهای بخار باید بلافاصله پشت سطح دیوار داخلی قرار گیرند که بدین ترتیب بخار و هوای مرطوب به جای این که به سمت حفرات دیواری سردتر حرکت کنند ، در داخل فضا نگه داشته می شوند . کلیه درزها و شکاف های سد بخار باید درزگیری شوند . سد بخار را همچنین باید تا سقف و اسلب کف درزبندی کرد تا از ورودی هوای مرطوب به داخل دیوار یا سقف از طریق درزها جلوگیری شود . کلیه شکاف های اطراف کلید ها و پریز ها نیز باید درزبندی شوند تا از انتقال رطوبت موضعی جلوگیری گردد . پیوستگی سد بخار از اهمیت زیادی برخوردار است .

یکی دیگر از نکات مهم ، دمای نقطه شبنم هواست . از آن جا که دمای نقطه شبنم هوای طرح در یک استخر سرپوشیده بالاست ، هر چیز موجود در ساختمان باید بتواند خود را با آن انطباق دهد .

توصیه شده است که دمای سطوح سرد باید حداقل 3 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه شبنم اتاق استخر باشد البته حفظ دمای کلیه سطوح در 21 تا 24 درجه سانتیگراد در یک روز زمستانی طرح ممکن است مشکل باشد . همانطور که قبلاً ذکر شد در این جا توزیع هوا نقش مهمی را بازی می کند .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

آب یونیزه

) آب هیدروژنه چیست ؟

آب هیدروژنه ، آب معمولی است که محتوی گاز هیدروژن محلول در آن است . برای مثال ، آب های گاز دار یا کربن دار  ( سودا ) که دی اکسید کربن محلول دارند یا آب اکسیژنه که گاز اکسیژن محلول در آن هست وجود دارد .

بنابراین شما می توانید همانگونه که از کپسول هلیوم برای پر کردن بادکنک ها استفاده می کنید و یا از کپسول اکسیژن که در بیمارستان ها استفاده می شود ؛ از یک کپسول هیدروژن نیز استفاده کرده و حباب های آن را به آب بیفزایید .

2 ) آیا گاز هیدروژن قابل انفجار نیست ؟

بله ، هیدروژن قابل انفجار است ولی وقتی در آب محلول شود به هیچ وجه خطر انفجاری ندارد .

3 ) آیا مگر در آبی که دارای فرمول H2O  است ، هیدروژن نداریم ؟

مولکول آب دارای دو اتم هیدروژن است که به اتم اکسیژن متصل شده اند . این با مولکول هیدروژن که شامل دو اتم هیدروژن متصل به یکدیگر است تفاوت دارد . این شبیه به این مثال است که  ما نیاز به اکسیژن بیشتر برای زندگی خود داریم اما اکسیژن مورد نیاز خود را از نوشیدن آب تامین نمی کنیم . چون اکسیژن در مولکول محبوس شده ، ما به مولکول اکسیژنی که متصل به اتم ها یا مولکول های دیگر نباشد نیازمندیم . به همین ترتیب اگر بخواهیم از منافع گاز هیدروژن محلول درآب استفاده کنیم باید به شکل اتصال نیافته با اتم ها و مولکول های دیگر موجود باشد .

همین دلیل هم هست که آب دارای خاصیت انفجاری و اشتعال نیست . اگر آب دارای هیدروژن قابل انفجار و اکسیژن مورد نیاز جهت اشتعال است ، ولی در شکل اتصال یافته در مولکول آب خطری نخواهد داشت و حتی بدلیل همین خاصیت ، از آن برای مهار آتش نیز استفاده می کنیم .

حتی مولکول شکر ( گلوکز ) که دارای 12 اتم هیدروژن است ، با اتم های اکسیژن و کربن اتصال دارند .

4 ) آیا این درست است که آب غنی شده از هیدروژن می باید اسیدی باشد ؟

این سوال خوبی است . اگر آبی داشته باشیم که غنی از یون هیدروژن ( H+ )  باشد . این آب اسیدی است . ولی صحبت ما در خصوص مولکول هیدروژن است که اتم های آن به هم متصل هستند .

در واقع pH نیز بیانگر میزان یا پتانسیل وجود یون هیدروژن است و نه مولکول هیدروژن .

5 ) وقتی گاز هیدروژن به راحتی در آب حل نمی شود چطور می تواند برای فایده رسانی به ما کافی باشد ؟

این درست است که هیدروژن خاصیت انحلال بالایی در آب ندارد ( 1/6 mg/l )  و از آن جا که مولکول هیدروژن سبک ترین مولکول در کل جهان است ما به مقایسه تعداد مولکول ها نسبت به وزن آن ها نیاز داریم . برای مثال ، اگر یک مولکول تنها ، 2 میلیگرم وزن داشته باشد . و آن را در یک لیتر آب بیاندازیم ، غلظت آن 2 میلیگرم در لیتر می شود ویتامین C ( 176/2 g/mol  ) دارای وزنی 88 برابر گاز هیدروژن   (2g/mol)است . بنابراین آب هیدروژنه با غلظت (1/6 mg/l) دارای مولکول های آنتی اکسیدان بیشتری از 100 میلیگرم ویتامین  C است ، چون مجموع مولکول بیشتری در 1/6 میلیگرم هیدروژن در مقایسه با 100 میلیگرم ویتامین  C وجود دارد .


تحقیقات پزشکی نشان داده اند همین مقدار غلظت هیدروژن که از دستگاه مربوطه تولید می شود نیز موثر می باشد .

6 ) آیا گاز هیدروژن محلول در آب تمایلی به خروج و فرار از آب ندارد ؟

بله دارد ، یکباره خارج نمی شود بلکه بستگی به سطح تماس ظرف ، همزدن و غیره دارد . آب هیدروژنه تنها برای چند ساعت کم در آب می ماند ، نظیر نوشیدنی های گازدار که دی اکسید کربن محلول دارند و لذا توصیه می شود که این آب تازه و بلافاصله پس از تولید به مصرف رسانده شود .

7 ) چه میزان آب هیدروژنه باید نوشیده شود تا از منافع آن بهره مند شویم؟

 محققین در حال بررسی سوالات این چنینی هستند اما مقدار  ( g 1 ~ 3  mg) از مولکول هیدروژن می تواند خواص خوبی داشته باشد .  پس اگر آب دارای غلظت 1  mg/l   یا1 ppm  هیدروژن باشد ، سه لیتر آب هیدروژنه به شما  3 mg هیدروژن می دهد .

البته غلظت موثر برای افراد بر اساس سلامت یا بیماری آن ها کمتر یا بیشتر خواهد بود .

سه سیستم اصلی که بدن برای حفظ سطح pHخون استفاده می کند عبارت است از :

- اجرای بافری ( پروتئین ها ، فسفات ها و .... )

- سیستم تنفسی ( خارج کردن دی اکسید کربن )

- سیستم کلیه ( دفع و جذب بی کربنات )

وقتی اسید در بدن تولید می شود سریعا ًتوسط اجزاء بافری در خون خنثی می گردد . مهم ترین بافر مکانیسم اسید کربنیک / بی کربنات می باشد . دی اکسید کربن درخون حل می شود تا اسید کربنیک تشکیل گردد و سپس بی کربنات (  HCO3-، بافر قلیایی ) و یون هیدروژن (H+) بوجود می آید .


 

اگر pH خون پایین بیاید ( یعنی افزایش یون H+ ) ما می توانیم دی اکسید کربن بیشتری را از طریق ریه ها خارج نماییم و یون های H+ به مصرف رسانده شده و معادله ی فوق به سمت چپ حرکت می کند و pH خون افزایش می یابد .

در تنفس سریع نیز بدلیل خروج بیشتر دی اکسید کربن دارای اثر قلیایی بیشتری در خون خواهیم بود . به همین ترتیب اگر نفس خود را حبس نمایید ، دی اکسید کربن بیشتری در خون حل می شود و معادله به سمت راست حرکت می کند و یون های هیدروژن H+ بیشتری نیز تولید می گردد . دی اکسید کربن ، حاصل متابولیسم طبیعی بدن ماست و تمامی غذاهایی که ما می خوریم به دی اکسید کربن شکسته می شود .

8 ) آیا هیدروژن بیشتر ، منافع بیشتری را هم به دنبال دارد ؟

شاید داشته باشد و شاید هم نه .... اما مشخص شده حداقل آن منافعی برای سلامتی دارد . گزارشاتی نیز ارائه شده که هیدروژن بیشتر خواص بیشتری هم داشته باشد ولی تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است .

9 ) آیا این جمله که " هر شخص بیمار دارای pHخون اسیدی است " درست می باشد ؟

pH خون سالم در محدوده ی بین 7/35 تا 7/45 می باشد . اگر pH خون شخصی به 7/1 برسد می گویند  pH اسیدوز دارد . حتی اگر در مقیاس pH به زیر 7 نیاید . اگر pH خون فردی به زیر 7 بیاید زمان زیادی زنده نخواهد ماند و می باید هر چه سریعتر اصلاح شود .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

آب یونیزه

عموماً دو نوع روش برای تولید آب هیدروژنه از طریق جریان الکتریکی وجود دارد یکی دستگاه آب یونیزه قلیایی است و دیگری دستگاه تولید آب هیدروژنه با pH خنثی می باشد . در بحث زیر ، برخی از ویژگی های  هر دو آب توضیح داده می شود . 

دستگاه آب یونیزه قلیایی

این تکنولوژی در یکی از دو دهه ی اخیر از طریق الکترولیز نمودن آب ، گاز هیدرژن و آب قلیایی را در کاتد و گاز اکسیژن و آب اسیدی را در آند تولید می نماید . آند و کاتد با یک غشاء ( یا ممبران ) از هم جدا هستند که اجازه می دهد آب اسیدی و آب قلیایی جداسازی گردد .

اغلب مردم از فواید آب یونیزه قلیایی گزارش می کردند ، اما در سال های 2010~ 2007 دانشمندان و محققین دریافتند که خاصیت اصلی درمانی آب یونیزه شده ی قلیایی ، وجود گاز هیدروژن بوده است .


 

در ابتدا دستگاه  آب یونیزه قلیایی طراحی و بهینه شدند تا آب قلیایی و نه گاز هیدروژن تولید نمایند هم اکنون سه نوع از این دستگاه در بازار مشاهده می شود :

انواع دستگاه های تولید کننده آب یونیزه قلیایی

- برخی از دستگاه های آب یونیزه قلیایی که دارای سطوح کافی از گاز هیدروژن نیستند یا حداقل غلظت هیدروژن در آب خروجی از آن ها زیر    ppm0/01  است .

- برخی از دستگاه های آب یونیزه قلیایی اگر دارای شستشوی اتوماتیک که با عوض کردن قطب های مثبت و منفی حاصل می شود ، نباشند بر روی صفحات یونیزه رسوب می بندد و مانع حل شدن گاز هیدروژن درآب می شود . بنابراین بدون این شستشوها و حتی شستشوهای دوره ای با سرکه یا اسیدسیتریک ، غلظت گاز هیدروژن به زیر    ppm0/01 می رسد .

- در برخی دستگاه های آب یونیزه قلیایی نیز سیستم شستشوی اتوماتیک وجود داشته که مانع تشکیل رسوب در الکترودها می گردد و بنابراین گاز هیدروژن نیز بخوبی درون آب حل می شود و غلظت بالاتری را خواهیم دید که مدل های معرفی شده در دستگاه آی واتر از این دسته هستند .

در شرایطی که جریان آب نرمال و معمولی داشته باشیم ، کیفیت آب مطلوب باشد و الکترودها تمیز باشند ، دارای غلظت هیدروژن بین ppm ن  0/4 ~ 0/01 هستیم .

البته اگر چه با کم کردن جریان و یا با صفحات بیشتر یونیزه کننده قادر به تولید غلظت بالاتری از مولکول هیدروژن می باشیم ولی بالا رفتن خیلی زیاد  pH  ، آن را غیر قابل شرب خواهد نمود و به مشتریان توصیه می کنیم بصورت مستقیم از آب قلیایی سطح چهار برای شرب استفاده نکنند . ، اما اگر بخواهیم از مزایای آب کریستال شده و ریز خوشه ای  از طرفی و آب حاوی هیدروژن محلول بالاتر استفاده نماییم ، می توانیم با اضافه کردن چند قطره ی کم آبلیمو به آب قلیایی سطح سه یا چهار ، بهره بگیریم و به این نکته نیز توجه کنیم که آب را تازه از دستگاه بگیریم .

دستگاه تولید کننده آب هیدروژنه با pH خنثی

روش های متعددی برای طراحی دستگاهی با این ویژگی وجود دارد . یک نوع پیشرفته ی آن از ممبران های مخصوصی استفاده می نماید که در سلولهای سوختی نیز کاربرد دارد .

این دستگاه ها اگر چه قادر به تولید مقادیر بیشتری از گاز هیدروژن هستند که منجر به تغییر  pH  نمی گردد ، در عین حال به کیفیت آب اولیه و میزان جریان آب نیز وابسته نیستند و وجود رسوب آب نیز تاثیر زیادی در این فرآیند نخواهد گذاشت .

این دستگاه ها بسته به تکنولوژی بکار رفته در آن ها غلظتی بین  ppm  1/5 ~  0/1  خواهند داشت .

نتیجه ی بحث

دستگاه تولید آب هیدروژنه که تنها به همین منظور نیز ساخته می شوند دارای یک نوع آب و تنها برای شرب می باشند ، در حالیکه دستگاه آب یونیزه قلیایی دارای سطوح مختلف آب قلیایی و اسیدی ( تا ده نوع با  pH مختلف ) می باشند که کاربردهای متنوعی را برای افراد خانواده در منزل و محل کار فراهم می آورد . کاربردها و فواید این آب را در مقالات متعددی معرفی کرده ایم .

 

انتخاب بهینه ؛ خرید فلاسک تولید آب هیدروژنه است که بصورت جداگانه برای مصارف شخصی و شرب ، بتوانیم آن را سریعا ًتولید و به مصرف رسانیم و خرید یک دستگاه آی واتر در آشپزخانه که برای مصارف منزل و عموم خانواده استفاده نماییم . دستگاه های آی واتر مدل کلینیکی از  قابلیت بیشتری در تولید گاز هیدروژن برخوردارند .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

تصفیه فاضلاب

کمتر کسی به اهمیت لوله کشی بعنوان بخشی از تاسیسات یک استخر شنا واقف است یک طراحی خوب مستلزم پیش بینی تسهیلات کافی برای شناگران و تدارک خاص برای مراعات اصول بهداشتی در استخر است تا از گسترش بیماریهای پوستی و روده ای تا حد امکان جلوگیری شود . در این ارتباط ، مقدمتا ًمی باید آرشیوی از نقشه ها و مشخصات ساختمانی یک استخر عمومی فراهم نمود . استخرهای شنا بر حسب شیوه ی تصفیه آب به سه دست تقسیم می شوند :

1- خزینه

این استخر در واقع چیزی بیش از از یک وان حمام بزرگ نیست که ممکن است بعنوان یک استخر خصوصی مورد استفاده قرار گیرد و بار استحمامی آن سبک است . در حالیکه در خزینه های عمومی با بار استحمامی سنگین ، آب می باید دائماً بعلت افزایش آلودگی ناشی از استحمام کنندگان ، تعویض گردد . در طراحی استخرهایی از این نوع می باید بازاء هر استحمام کننده 500 گالن آب بین تعویض های کامل آب استخر منظور نمود . در تاسیسات بزرگ ، اندازه ی استخر بسیار بزرگ می شود ، حجم زیادی از آب تلف می گردد و استخر در فواصل خالی شدن و پر شدن مجدد ، برای مدت طولانی خارج از سرویس است . بلحاظ افزایش مداوم آلودگی ، لازم است قبل از هر دوره ی استفاده از استخر به آب به مقدارکافی کلر زده شود تا ضد عفونی گردد . اما تعیین میزان دقیق کلر مورد نیاز غیر ممکن است و از این رو می باید استفاده از کلر دست بالا را گرفت .

بدلیل این نقایص ، این نوع استخر ( یا در واقع خزینه ) نمی باید بعنوان یک محل استحمام عمومی مورد استفاده قرار گیرد و بطور کلی برای تاسیسات بزرگ ، این طرح غیر عملی است .

2- استخر با جریان آب گذرا

طراحی این نوع استخر زمانی ممکن است که در جریان آب کافی از یک رودخانه یا نهر مجاور ، قابل حصول باشد . اما چنان چه قرار باشد جریان آب مورد لزوم از آب لوله کشی شهر یا چاه تامین گردد ، اتلاف یا در واقع اسراف زیاد آب را می باید در مد نظر قرار داد . شهرداریها استفاده از آب شهر برای چنین استخری را مجاز نمی دانند . اگر آب این استخر از یک نهر تامین شود ، لازم است کیفیت آن از نقطه نظر امکان آلودگی به فاضلاب مورد آزمایش قرار گیرد . در صورت مشاهده ی آلودگی ، بمنظور جلوگیری از گسترش بیماری های ناشی از آب آلوده ، می باید با استفاده از ماده ی ضد عفونی کننده ، آب را میکروب زدایی نمود . در طراحی یک استخر ، کمتر از 500 گالن در روز به ازاء هر شناگر ، حجم آب ضد عفونی نشده ی خیلی کوچکی است . این آلودگی آب با استفاده از مواد ضد عفونی کننده کاهش می یابد ، اما باز هم تعیین میزان دقیق ماده ی ضد عفونی کننده ی مورد نیاز غیر ممکن است .

3- استخر با جریان آب در گردش

امروزه عموماً این سیستم تصفیه ی آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد . این سیستم تا کنون بسیار پیشرفته شده است و پمپ های سیرکولاتور ، فیلترها ، کلرزن ها و دیگر وسایل ضروری آن توسط کارخانجات بسیاری تولید و عرضه می شود . روش های موثر و عملی کنترل جهت ابقاء حداکثر شرایط بهداشتی و تسهیلات جذاب شنا برای حداکثر نفرات شناگر و با حداقل هزینه ، در این سیستم ابداع و متداول گردیده اند . در یک کلام ، این سیستم اقتصادی ترین و ایمن ترین شیوه ی تصفیه ی آب استخر می باشد .

در یک استخر با جریان آب در گردش ، آب کثیف و مستعمل متداوماً با آب فیلتر و تصفیه شده جایگزین می شود . به مفهوم کلمه ، تصفیه ی آب استخر در نتیجه ی ترقیق مداوم آن است . اولین بخش از آبی که از استخر بیرون کشیده می شود را می توان بعنوان آب کاملاً کثیف در نظر گرفت بلحاظ اختلاط دائمی آب تمیز ورودی و آب کثیف باقیمانده در استخر ، هر بخش بعدی آب خارج شونده مرکب خواهد بود از نسبت کمتری از آب کثیف و مقدار بیشتری آب تمیز .

اندازه و ساختمان معمول استخر

اولین گام در طراحی استخر شنا ، تعیین مساحت کل آن است که بر مبنای چگونگی استفاده و تعداد شناگرانی که در یک زمان در داخل استخر خواهند بود ، پیش بینی می شود . بر حسب توصیه ی کمیته استخرهای شنای آمریکا ، می باید حداقل طول استخر 60ft  و عرض آن مضربی از 5 ، 6 یا ft7 باشد عرض هر لاین شنا در استخرهای ورزشی باید حداقل ft 7منظور گردد . اما در استخرهای تفریحی ، تنها تعداد شناگرانی که در یک زمان داخل استخر خواهند بود ، عامل اصلی در تعیین مساحت استخر می باشد . معمولاً عمق استخر بستگی به چگونگی استفاده از آن دارد . عمق آب در قسمت کم عمق انتهایی استخر باید حداقل 4 تا 5 فوت باشد و کف استخر با شیب ملایمی به تدریج به قسمت عمیق منتهی گردد . بهتر است عمق انتهای استخر جهت مناسب بودن برای شیرجه 9 فوت منظور شود . تا جائیکه پا به کف استخر می رسد و امکان راه رفتن وجود دارد . نمی باید عمق استخر بطور ناگهانی تغییر یابد . با معین شدن عمق و مساخت سطح استخر ، حجم آب داخل استخر مشخص می شود .

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

گرم کردن آب استخر


پکیج تصفیه فاضلاب

دمای ایده آل برای آب استخر حدودC 26.7 است . نگهداری یک چنین دمایی معمولاً مستلزم وجود یک سیستم آبگرمکن جهت بالا بردن دمای آب در گردش بین استخر و موتورخانه به منظور جبران تلفات حرارتی آب استخر به هوا و زمین  ، می باشد . بسیاری از استخرهای تجاری شامل دوش ها و اتاق های سونا نیز می باشند . عموماً در این موارد از سیستم و تجهیزات مستقلی استفاده می شود ؛ یک آبگرمکن استاندارد برای دوش ها و یک دیگ کوچک یا مرکز تهیه بخار برای اتاق های سونا . تجهیزات ویژه این کار توسط بیشتر سازندگان آبگرمکن ها و دیگ ها تهیه می شوند .

سیستم گرم کننده آب استخر در مسیر معمول گردش آب ، پیش از برگشت آب خروجی از دستگاه تصفیه به استخر نصب می شود . مقدار آب در گردش طوری تعیین می شود که در ساختمان های مسکونی هر 8 ساعت و در استخرهای تجاری هر 6 ساعت کل آب استخر یک بار گردش کرده باشد .

سیستم گرم گردن غیر مستقیم آب استخر توسط لوله های نصب شده در دیوار یا کف استخر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از آنجا که آب استخر از درون آبگرمکن عبور نمی کند ، مشکلات ناشی از خوردگی ، رسوب بندی و تقطیر به میزان زیادی کاهش می یابد . ولی به دلیل هزینه اولیه نسبتاً زیاد ، سیستم گرم کردن مستقیم بیشتر معمول است . مضاف بر کنترل های ایمنی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، گرم کن های آب استخر باید به یک کنترل کننده ی دمای آب استخر و یک سوئیچ ایمنی فشار آب یا جریان (now switch )  مجهز گردند . کنترل کننده دما معمولاً در سر راه برگشت آب از استخر به آبگرمکن  ، ترجیحا ً در ورودی آبگرمکن ، نصب می شوند . فلوسویچ و یا پرشر سئیچ هم در ورودی و هم در خروجی بسته به دستور کارخانه ، نصب می گردند . این سیستم ها برای وقتی که مقدار آب کم است و یا اصلاً در مقابل بی آبی ، محافظت می شوند .

روش های چندی برای محاسبه و تعیین اندازه آبگرمکن پیشنهاد گردیده اند . بعضی به صورت سرانگشتی و برخی به طور ساده بر مبنای سطح استخر یا حجم آب آن می باشند ، و تعدادی نیز با منظور کردن عواملی ، شامل محاسبه اتلاف حرارت از سطح استخر به هوا ارائه شده اند . مگر در موارد غیر معمول ، انجمن گاز امریکا توصیه می کند که اندازه تجهیزات لازم برای گرم کردن آب استخر بر مبنای مقدار گرمای لازم برای بالا بردن دمای آب استخر به میزان مورد نظر در مدت معین به اضافه یک مقدار اضافی بابت افت ها ، تعیین گردد .

چگونگی استفاده از استخر یکی از مهمترین ملاحضلات در تعیین اندازه آبگرمکن است . بعضی از استخرها فقط به صورت پرودیک ، مثلاً در آخر هفته ، مورد استفاده قرار می گیرند . در این موارد ، از نقطه نظر اقتصادی ، آبگرمکن فقط باید در طول مدت استفاده از استخر و درست قبل از آن روشن شود . این آبگرمکن باید قادر باشد که نه تنها حجم مورد لزوم آب را در طول مدت معین گرم کند ، بلکه باید تلفات حرارتی ناشی از هدایت و تبخیر سطحی در طول مدت 24 ساعت را نیز جبران نماید . .مقدار تبخیر سطحی به عواملی بستگی دارد شامل دمای آب استخر و هوای محیط و نیز سرعت باد . تلفات حرارتی از آب استخر به زمین محیط بر استخر آنقدر کوچک است که در محاسبات منظور نمی گردد .

اگر مدت زمانی را که برای گرم کردن آب استخر در نظر می گیریم کم باشد ، باید آبگرمکنی با قدرت گرم کنندگی بیشتر انتخاب کنیم . حداکثر مدت زمان گرم کردن آب استخر ( منظور مدت زمانی است که آب استخر از شرایط سرد به دمای مورد نظر می رسد ) برای استخرهایی که به طور پریودیک ( مثلاً یک روز در هفته ) کار می کنند ، 24 ساعت است  با مفهومی مثل مدت زمان پیش راه اندازی در سیستم گرمایش) .

ولی بیشتر استخرها در طول فصل به طور مدارم مورد استفاده قرار می گیرند و به این دلیل فقط یک بار در ابتدای فصل باید آب آن ها را از شرایط سرد به دمای دلخواه رسانید . در این مدت زمان پیش راه اندازی سیستم حداکثر 48 ساعت در نظر گرفته می شود . انتخاب مدت زمان پیش راه اندازی بیشتر ، هزینه اولیه سیستم را کاهش می دهد .

مراحل محاسبه :

1 تعیین مقدار آب استخر بر حسب گالن ( یا لیتر ) . اگر معلوم نیست ، طول استخر ( بر حسب فوت یا متر ) را در عرض استخر ( بر حسی فوت یا متر ) در ( 68/1 متر ) که عمق متوسط استخر است ضرب می کنیم تا حجم آب استخر به دست آید .

2- در نظر گرفتن مدت زمان پیش راه اندازی ، یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا آب از شرایط سرد به دمای مطلوب برسد .

3- تعیین دمای مطلوب آب استخر با نظر کارفرما .

4- تعیین سرعت متوسط باد بر حسب مایل بر ساعت برای استخرهایی با سطح حداکثر 900 فوت مربع یا 6/83 متر مربع در مکان های محصور واقع شده اند ، می توان سرعت متوسط باد را کمتر از 5/3 در نظر گرفت . برای چنین استخرهایی مقدار تلفات حرارتی آب استخر به فضای محیط را برابر75% مقدار استخراج شده از جدول 1 در نظر می گیریم .

5- با در اختیار داشتن مقادیر حاصله از بند 1 و 4 ، فرمول زیر به اضافه نصف مقدار تلفات حرارتی از سطح استخر ، مقدار حرارتی را که باید توسط آبگرمکن تامین می شود ، مقدار حرارتی را که باید توسط آبگرمکن تامین شود ارائه می دهد .

 

 

 


مقدار گرمایی که باید آبگرمکن بدهد تا آب از شرایط سرد به دمای دلخواه (80F) برسد [Btu/h]

Q


 

که در آن :

Tf - دمای نهایی آب استخر (°F)

Ti   - دمای ابتدایی آب استخرقبل از گرم شدن (°F)

 

 

  • آب iWater
  • ۰
  • ۰

آب یونیزه

  pH با میزان غلظت یون هیدروژن مثبت ارتباط دارد و هرچه این مقدار بالا باشد دارای درجه ی اسیدی بالاتری هستیم و هرچه این مقدار پایین باشد درجه ی قلیایی بالاتر خواهد بود .

یون هیدروژن مثبت  ( H + ) از الکترولیز آب حاصل می شود که یون هیدروژن H+(  پروتون  ) و یون OH - هیدروکسید آزاد می گردند . اما مولکول هیدروژن ( H2 ) که یک ملکول خنثی محسوب می شود وقتی در آب حل می گردد هیچ تاثیری بر روی pH آب بر جا نمی گذارد .

PH Graphic02

قلیایی شدن آب

دستگاه یونیزه ی آب در بخش آب قلیایی نیز به منظور تولید مولکول هیدروژن ، یون های هیدروژن موجود در آب را می باید به مصرف برساند و این موضوع موجب قلیایی شدن آب می گردد .

 روش هایی مثل تزریق یا افزودن حباب هیدروژن به آب ، به سادگی مولکول هیدروژن را در آب اضافه می نماید بدون آن که منجر به تغییرpH  اولیه ی آن گردد .

ویژگی مولکول هیدروژن افزایش یافته در آب به شرح زیر می باشد :

1 ) می تواند موجب افزایش انرژی و شفافیت ذهنی گردد .

2 ) می تواند پوست را نرم تر و  با آب رسانی بیشتر نماید .

3 ) دارای اثر بهتری بر روی سیستم ایمنی و دستگاه گوارش می شود .

4 ) التهاب را در بدن کاهش می دهد .

5 ) تنش و استرس درون بدن کم می گردد .

6 ) آب رسانی مناسب به جریان متابولیسم و سم زدایی در بدن کمک می کند .

7 ) خستگی و دفعات ریکاوری ( بازسازی عضلات ) را کاهش می دهد .

ویژگی دستگاه های تولید کننده آب قلیایی

دستگاه های تولید کننده آب یونیزه قلیایی آی واتر ضمن تولید آبی با آنتی اکسیدان بالا و اثر قلیایی قابل تنظیم جهت مصارف بالا ، دارای ویژگی وجود هیدروژن محلول کافی نیز بوده و اثرات مطلوب آن به بدن ، سلامتی بیشتر و بیماری کمتر را هدیه می کند .

برای اطلاعات بیشتر و انتخاب دستگاه مناسب برای منزل یا محل کار خود به قسمت محصولات در سایت  www.iWater.ir    مراجعه فرمایید .

  • آب iWater