www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

www.iWater.ir

تولید کننده آب قلیایی

شرکت مهندسی فراز تصفیه وارد کننده دستگاه های آب قلیایی می باشد .

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

پکیج تصفیه فاضلاب

شروع مهم ترین مرحله تصفیه آب های سطحی ، مرحله انعقاد است ، که عموماً در این مرحله ، از نمک های سه ظرفیتی آلومینیم یا آهن مانند : آلومینیم سولفات ، فریک سولفات ، فریک کلراید به عنوان منعقد کننده استفاده می شود . خرید مواد منعقد کننده درصد قابل توجهی از بودجه سالیانه تصفیه خانه های آب سطحی را به خود اختصاص می دهد . مشکلاتی مانند : کمبود تولید داخلی سولفات آلومینیم و محدودیت های اخیر استفاده از آن به لحاظ احتمال ایجاد بیماری آلزایمر ، وابستگی تولید کلرورفریک به گاز کلر و نوسانات شدید عرضه گاز کلر که باعث کاهش عرضه کلروفریک می شود و هم چنین عدم استفاده از سولفات آهن به دلیل متداول نبودن آن به عنوان یک ماده منعقد کننده ، همواره در بهره برداری از تصفیه خانه ها ایجاد دشواری می کند .

در بسیاری از کشور ها به خاطر مسایل زیست محیطی از تخلیه لجن تولید شده به رودخانه و یا منابع برداشت آب ، جلوگیری می شود در چنین مواردی باید باید لجن ها خشک و سپس دفع شود . به دلیل حجم زیاد لجن تولید شده ، هزینه خشک کردن و دفع آن ، بالا است و به زمین وسیعی نیاز دارد . مطالعات فراوانی برای کاهش حجم لجن به عمل آمده است که با بازیابی سولفات آلومینیم و احیاناً امکان استفاده مجدد از آن و کاهش حجم نهایی لجن ، قیمت تمام شده آب کاهش می یابد .

بحث نظری و برآورد هزینه

می دانیم که مواد منعقد کننده ابتدا تبدیل به یون هایی مانندAL3+  و Fe3+ و در نهایت به هیدروکسید رسوب کننده تبدیل می شوند ، برگشت واکنش ، با تغییر شرایط محیط به حالت اسیدی و با استفاده از اسید مناسب و جداسازی محلول از باقیمانده ی مواد رسوبی ، امکان پذیر است که این حالت نیاز حوضچه هایی مناسب با pHو زمان ماند کافی دارد در این صورت حداقل 60 درصد از آلوم قابل بازیابی است بعنوان مثال و در شرایط فعلی ، شرکت آب و فاضلاب اهواز در صورت استفاده همیشگی ، به طور متوسط به 1200 تن آلوم در سال نیاز دارد . درخواست قیمت هر کیلوگرم آلوم 17% تولید داخل ، این تصفیه خانه باید یک میلیارد و 680 میلیون ریال فقط برای تهیه  ماده منعقد کننده بپردازد که با این طرح و با در نظر گرفتن سیستم ساده برای بازیابی حدود 60 درصد آلوم مصرفی ، اولاً خرید آلوم به 500 تن در سال کاهش می یابد ثانیاً با در نظر گرفتن هزینه سرمایه گذاری اولیه ، مواد شیمیایی مصرفی ، انرژی و نیروی انسانی ، و با این فرض که هزینه تولید هر کیلوگرم آلوم بازیافته 500 ریال در نظر گرفته شود ، آن گاه سالیانه 630 میلیون ریال صرفه جویی خواهد شد ، که باعث کاهش قیمت تمام شده آب ، افزایش درآمد ، آسایش فکری مسوولین و کاهش فشار بر تولید کنندگان داخلی می شود . البته طراحی بازیابی کلرورفریک نیز امکان پذیر است . البته ، میزان صرفه جویی با توجه به مصرف کمتر و قیمت پایین تر کلرورفریک ، کمتر خواهد بود که باز هم رقم قابل توجهی است .

  • ۹۶/۱۱/۰۱
  • آب iWater

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی